FAKTA OM KYLARE?

VAD ÄR EN KYLARE?

En kylare är en värmeväxlare som strålar ut värme och överför den till omgivande luft. När det gäller en förbränningsmotor som den som finns i din bil, värms motorn upp medan den går och "ger" sin värme till kylaren som i sin tur ger den till omgivande luft. Det görs genom kylvätska (frys) som cirkuleras genom motorn.

Kylvätskan värms upp när den passerar genom motorn och svalnar när den passerar genom kylaren och håller motorn på en optimal temperatur.

VARFÖR BEHÖVS KYLARE?

KYLARENS FUNKTION?

NÄR SKA MAN BYTA KYLARE?

Kylaren är en av de viktigaste komponenterna i en bil av många skäl. Först en motor som kör svalt kör mer effektivt och mer ren, den varar längre och den är mindre mottaglig för slitage. Å andra sidan, överhettning är det värsta som kan hända med din motor. Det kan leda till en blåst topphuvuden, en helt blåst radiator, en blåst huvudpackning, eller så kan den permanent ta tag i din motor helt.

När motorn värms upp expanderar dess komponenter och börjar gnugga mot varandra. Den ökade friktionen mellan motorkomponenterna skapar ännu mer värme, precis som värmen som genereras genom att gnugga ihop händerna när de är kalla. Så småningom, om motortemperaturen inte sjunker, kommer komponenterna bokstavligen att smälta på varandra och motorn tar tag.

För att kyla ner motorn flyter het kylvätska från motorn in i huvudet via inloppet och svalnar sedan när det cirkulerar genom rören till motsatt topp och kall kylvätska går tillbaka in i motorn via utloppet och cykeln upprepas.

När det cirkulerar genom rören överför kylvätskan sitt värme till rören, som i sin tur överför värmen till lamellerna som är placerade mellan varje rad av rör i ett sicksackmönster.

Lamellerna utstrålar sedan värmen som överförs av rören till den omgivande luften, därav termen radiator. Motoroljekylare och transmissionsoljekylare fungera på samma sätt. De sitter inuti huvudet där kylvätska cirkulerar och värmen som transporteras in i kylarens spole av den heta oljan överförs till kylvätskan utanför spolen och sprids när den cirkulerar genom kylaren.



En kylare blir inte dålig övernatten utan den har garanterat tappat effekt under en längre tid vilket kompenseras av kylfläktar som jobbar hårdare. Med tanke på tillräckligt med tid och körsträcka kommer rost, pantsten och skräp så småningom att täppa till en kylarens kärnrör. En livslängd av vägvibrationer, termisk påkänning och tryckcykling kan också leda till att kärnrören spricker på grund av metalltrötthet.

Motorkokningar kan också lyfta slam från botten av motorns vattenjackor, vilket snabbt kommer att täppa till en äldre radiator som redan är full av rost och skala.