Meny

Kylare för alla miljöer

Vi utför kylar renovering, reparation, konstruktion, försäljning av fabriksnya nya kylare till personbilar, entreprenadmaskiner, lantbruksmaskiner och industrin.

Vi erbjuder ett stort sortiment av kylare. Entreprenad och lantbruksmaskiner, Laddluftkylare, Oljekylare, Kombikylare, mm, samt industrikylare, kompressorkylare ingersollrandkylare, Tågindustri, mm.

Vad är en kylare

En kylare är en värmeväxlare som strålar ut värme och överför den till omgivande luft.

När det gäller en förbränningsmotor som den som finns i din bil, värms motorn upp

medan den går och "ger" sin värme till kylaren som i sin tur ger den till omgivande luft.

Det görs genom kylvätska (frys) som cirkuleras genom motorn.

Kylvätskan värms upp när den passerar genom motorn och svalnar när den passerar genom kylaren och håller motorn på en optimal temperatur.

Kylarens delar

Det finns två huvudkomponenter till en kylare: kärnan och huvudet. På bilradiatorer kan rubriker tillverkas av tre olika material: mässing, aluminium och plast. När det gäller kärnor är de vanligtvis tillverkade av koppar eller aluminium.
Kärnan i kylaren består av rör och lameller. I varje ände av kärnan finns rubrikerna (ofta kallade "tankar") som inkluderar ett inlopp / utlopp för motorkylvätska, och ibland inkluderar en transmissionsoljekylare och / eller en motoroljekylare som är insatt i en av huvudet.

Vad är skillnaden mellan en koppar / mässingsradiator och en plast / aluminiumradiator?

De senaste vanliga radiatorerna är byggda med plasthuvuden och aluminiumkärnor, medan de lite äldre är byggda med mässingshuvuden och kopparkärnor. En vanlig fråga när det gäller konstruktion är vilken kylare som är bättre: aluminium eller koppar? Svaret beror på vad du anser vara bättre. Båda har fördelar och nackdelar relaterade till ledningsförmågan hos metallerna, konduktiviteten för de olika typerna av lödning som används för att binda fenor till rören, kylarens totala vikt, kärnans tjocklek, korrosionsbeständighet, materialets tjocklek som används vid rörkonstruktion krävs för att uppnå motsvarande motstånd mot tryck, etc. Under det senaste decenniet har plast / aluminium-radiatorer genomgripande penetrerat OEM-marknaden så att de flesta av de radiatorer som finns i de senaste bilarna är plast / aluminium.

Varför behövs kylare

Kylaren är en av de viktigaste komponenterna i en bil av många skäl. Först en motor som kör svalt kör mer effektivt och mer ren, den varar längre och den är mindre mottaglig för slitage. Å andra sidan, överhettning är det värsta som kan hända med din motor. Det kan leda till en blåst topphuvuden, en helt blåst radiator, en blåst huvudpackning, eller så kan den permanent ta tag i din motor helt. När motorn värms upp expanderar dess komponenter och börjar gnugga mot varandra. Den ökade friktionen mellan motorkomponenterna skapar ännu mer värme, precis som värmen som genereras genom att gnugga ihop händerna när de är kalla. Så småningom, om motortemperaturen inte sjunker, kommer komponenterna bokstavligen att smälta på varandra och motorn tar tag.

Kylarens funktion

För att kyla ner motorn flyter hett kylvätska från motorn in i huvudet via inloppet och svalnar sedan när det cirkulerar genom rören till motsatt topp och kall kylvätska går tillbaka in i motorn via utloppet och cykeln upprepas. När det cirkulerar genom rören överför kylvätskan sitt värme till rören, som i sin tur överför värmen till fenorna som är placerade mellan varje rad av rör i ett sicksackmönster. Fenorna utstrålar sedan värmen som överförs av rören till den omgivande luften, därav termen radiator .

Motoroljekylare och transmissionsoljekylare fungera på samma sätt. De sitter inuti huvudet där kylvätska cirkulerar och värmen som transporteras in i kylarens spole av den heta oljan överförs till kylvätskan utanför spolen och sprids när den cirkulerar genom kylaren.

När du ska byta ut

Med tanke på tillräckligt med tid och körsträcka kommer rost, skala och skräp så småningom att täppa till en kylarens kärnrör. En livslängd av vägvibrationer, termisk påkänning och tryckcykling kan också leda till att kärnrören spricker på grund av metalltrötthet. Motorkokningar kan också lyfta slam från botten av motorns vattenjackor, vilket snabbt kommer att täppa till en äldre radiator som redan är full av rost och skala.

Top